A zatem gitara z cedru czy ze świerku?
Wśród użytkowników gitar klasycznych już od zarania dominuje odwieczny spór związany z optymalnym doborem instrumentu – jaką płytę wierzchnią powinna posiadać moja gitara, aby brzmiała możliwie jak najlepiej. Jeśli chodzi o statystyki liczbowe, to sprawa preferencji użytkowników przestawia się w następujący sposób. Dokładnie 50% pytanych uważa, iż jedyną słuszną opcją jest gitara klasyczna z płytą z cedru. Natomiast druga połowa pytanych zarzeka się, że nie wyobraża sobie instrumentu, który miałby inną płytę główną, niż wykonana ze świerku. Można tą sytuację porównać do jajka i kury lub preferencji co do marki samochodu – wiele osób ceni to co już posiada.
Gitary z płytą świerkową
Trzeba zacząć od tego, że to świerk był pierwszym budulcem w gitarach klasycznych. Dopiero po pewnym czasie rozpoczęto stosowanie cedru, a nawet innych rozmaitych gatunków drzew iglastych. Przyczyną takiego stanu rzeczy była stale zmniejszająca się podaż materiału – jest to główny powód wprowadzenia innych rodzajów drewna.
Brzmienie gitar świerkowych jest bardzo klarowne, czyste i wyrównane, mocno nasycone całym pasmem dźwięków, z akcentem na wysokie tony. Taka charakterystyka sprawia bardzo pozytywne wrażenie, ale w przypadku niedociągnięć osoby grającej możemy się spodziewać, że w instrumencie z taką płytą będzie to nieco bardziej słyszalne – właśnie ze względu na możliwość większej selektywności wydobywanych dźwięków.
Płyty wierzchnie ze świerku dłużej dojrzewają – głównie ze względu na pewne procesy chemiczne zawartej w drewnie celulozy. Proces ten jest dość wolny – może trwać kilka lat. W tym czasie możemy zaobserwować jak gitara nabiera jeszcze ciekawszego brzmienia i głębi. Zmienia się również od strony wizualnej – drewno nabiera nieco ciemniejszego odcienia.
Gitary z płytą cedrową
Dźwięk gitar z płytą cedrową jest przesycony głównie średnimi i niskimi tonami. Instrumenty cedrowe mają ładne, mocne brzmienie posiadające wielu zwolenników. Natomiast ceną takiego stanu rzeczy jest pewna utrata selektywności poszczególnych dźwięków – szczególnie w przypadku wyższych partii alikwotów. Gitara z płytą cedrową wybacza też nieco więcej błędów podczas gry.
Płyta z cedru z założenia ma dużo bardziej stałe parametry i nie jest zbyt podatna na zmiany jak świerkowa, jednak w praktyce każdy instrument się zmienia i jest podatny na cały szereg czynników – szczególnie chodzi tu warunki przechowywania i codziennego traktowania gitary.
Zatem pytanie co do wyboru rodzaju drewna nie jest takie proste. Przede wszystkim trzeba jasno podkreślić, że różnice w charakterze brzmienia poszczególnych płyt mogą być bardzo subtelne – na tyle, że osoba początkująca często nie dostrzeże różnicy. Należy też wspomnieć, że dużo większe znaczenie dla profesjonalnego brzmienia ma dobra technika wykonania i użycie mistrzowskich rozwiązań konstrukcyjnych, a nie sam gatunek drewna. Jako dobry przykład mogę tu przywołać chociażby stare niemieckie Musimy z wątpliwą stolarską płytą, które brzmią zdecydowanie lepiej, niż niejedna produkowana obecnie gitara z litym cedrem lub świerkiem.
Przeczytaj teraz jak odróżnić sklejkę od litego drewna.
Od jakiegoś czasu ‘gryzła’ mnie ta kwestia, ale szczęśliwie wszystko się wyjaśniło- poniekąd 😉
Myślę, że świerk brzmi ciekawiej. Napisze Pan jak dbać o taką gitarę? Jakich produktów używać żeby pielęgnować i nie zaszkodzić instrumentowi?
Witam. Zainteresowała mnie gitara Casarez SLR-90 z płytą wierzchnią cedrową. Czy będzie dobra dla początkującego? Proszę też o podpowiedź czy palisandrowy tył i boki mają znaczący wpływ na brzmienie. Jacek
Panie Jacku, to bardzo dobre gitary – taki instrument będzie dobry dla początkującego jak również bardzo zaawansowanego gitarzysty. Co do brzmienia, to każdy element ma znaczenie, ale to subtelne różnice. Zdecydowanie najważniejsza w tym aspekcie jest płyta wierzchnia. Myślę, że w połączeniu z palisandrem zagra wyjątkowo dobrze